Er komt veel op kinderen af: ze maken hun eerste vriendjes, ze leren veel nieuwe vaardigheden en ze gaan voor het eerst naar school. Als ouder denk je misschien dat alles wel vanzelf op
zijn pootjes terechtkomt, maar een extra duwtje in de rug is ook aantrekkelijk, zeker als het op school en/of thuis niet helemaal lekker verloopt.
De coaching
- KanjerKraan biedt een sociaal weerbaarheidprogramma voor kinderen/jeugdigen en hun ouders. Dit programma legt zowel nadruk op het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen als op de
opvoedkundige vaardigheden van ouders. De coaching is gericht op het verbeteren en versterken van de relatie tussen ouder en kind. Vanuit KanjerKraan bieden ervaren orthopedagogen en
psychologen de mogelijkheid aan kinderen en ouders om anders (op elkaar) te leren reageren dan zij voorheen gewend waren. Op deze manier creëren zij meer zelfvertrouwen en bouwen zij samen aan
een positiever klimaat.
-
KanjerKraan kijkt op school ook mee met leerkrachten (niet zo zeer naar het didactisch proces, dan wel naar pedagogische elementen die spelen in de klas of tijdens pauzes). En door middel
van observaties en/of gesprekjes worden, in overleg met de onderwijsprofessionals, speciale onderwijsbehoeften in kaart gebracht.
Het programma
- Voorafgaand aan het starten van het traject vindt een intakegesprek plaats waarbij samen met ouders begeleidingsdoelen worden opgesteld. Afhankelijk van de leeftijd van het kind
wordt hij of zij betrokken bij het opstellen van de doelen..Gedurende het coachingprogramma komen
verschillende items aan bod. Uitgangspunt is een viertal gedragstypen, die ervoor zorgen dat kinderen en ouders deze bij zichzelf en bij elkaar leren herkennen. Hierbij wordt regelmatig gebruik
gemaakt van rollenspellen. het kind leert gevoelens herkennen en uiten, complimenten geven en ontvangen. Ouders leren om te gaan met verschillen van mening, onderlinge conflicten en gevolgen
hiervan. Zowel met het kind, als met ouders, als met leerkrachten wordt ingegaan op de leefwereld van de ander. Het vergroten van een wederzijds gevoel van vertrouwen is essentieel.
-
Tijdens het programma worden verschillende evaluatiegesprekken, met kind, ouders en school, ingepland. Na afloop van het programma wordt eveneens met alle betrokkenen geëvalueerd. Samen
wordt vervolgens gekeken naar mogelijke vervolgstappen indien de doelen (nog) niet bereikt zijn.