Er komt veel op kinderen af: ze maken hun eerste vriendjes, ze leren veel nieuwe vaardigheden en ze gaan voor het eerst naar school. Als ouder denk je misschien dat alles wel vanzelf op zijn pootjes terechtkomt, maar een extra duwtje in de rug is ook aantrekkelijk, zeker als het op school en/of thuis niet helemaal lekker verloopt.
Elk kind heeft een natuurlijk verlangen om het goed te doen. Als volwassenen daarvoor de ruimte scheppen en aansluiting zoeken bij het kind, zie je altijd positieve resultaten en blije gezichten.
Bijna elke leraar krijgt er in zijn of haar carrière mee te maken: de klas waar geen grip op te krijgen is. Tot voor kort praatte je er liever niet over en probeerde je zelf op zoek te gaan naar oplossingen, vaak met veel frustratie tot gevolg. Toegeven dat je er moeite mee hebt ,valt ook niet mee, je bent immers professional.
Een veilige en sociale omgeving is één van de belangrijkste voorwaarden voor de leerlingen en de teamleden om goed te kunnen functioneren.
Leerlingen met een sterk ontwikkelingspotentieel zijn heel verschillend. Er zijn excellerende kinderen met hoge scores. Daarnaast is er ook een grote groep kinderen die signalen uitzenden,niet passend bij wat je spontaan zou verwachten bij kinderen met een sterk ontwikkelingspotentieel. Soms zijn deze leerlingen makkelijk te herkennen in de klas doordat ze uitblinken op cognitief en/of ander niveau maar het kan ook zijn dat ze helemaal niet zichtbaar zijn. Het is van belang kinderen met een sterk ontwikkelingspotentieel te signaleren aan de hand van een aantal kenmerken. Om die kenmerken te signaleren moet de leerkracht over een aantal vaardigheden beschikken.
KanjerKraan verzorgt opleidingen voor leerkrachten van leerlingen met een sterk ontwikkelingspotentieel. Deze opleidingen zijn bedoeld om leerkrachten, directies, ondersteuners en andere geïnteresseerden een breder inzicht te geven in de aanpak die deze leerlingen op school nodig hebben.